ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Aναμένεται ότι οι φοιτητές/τριες θα: - αποκτήσουν βασικές γνώσεις σχετικά με την ανάπτυξη των διεργασιών και των ικανοτήτων, οι οποίες εμπλέκονται στη μάθηση - αποκτήσουν βασικές γνώσεις σχετικά με τις θεωρίες μάθησης και ανάπτυξης κινήτρων για μάθηση - αποκτήσουν βασικές γνώσεις για τους ενδογενείς και εξωγενείς παράγοντες που επηρεάζουν τη μάθηση - θα κατανοήσουν και θα στοχαστούν ως προς την αλληλεπίδραση των παραπάνω παραγόντων - θα εξοικειωθούν με μεθόδους που μπορεί να υιοθετήσει ο εκπαιδευτικός προκειμένου να ενισχύσει τη μάθηση τόσο των γνωστικών αντικειμένων όσο και της κοινωνικής συμπεριφοράς των μαθητών.

Περιεχόμενο Μαθήματος

1. Εισαγωγή: Εννοιολογικό πλαίσιο: Ορισμός και αντικείμενο της εκπαιδευτικής ψυχολογίας- η σχέση της με την εξελικτική και σχολική ψυχολογία και με την εκπαιδευτική διαδικασία. Ωρίμανση και μάθηση. Ετοιμότητα για μάθηση 2. Γνωστική ανάπτυξη. Η θεωρία του Piaget. Εφαρμογές στην αγωγή και στην εκπαίδευση 3. Η θεωρία του Vygotsky. Εφαρμογές στην αγωγή και στην εκπαίδευση. Κονστρουκτιβισμός 4. Νοημοσύνη: Εννοιολογική αποσαφήνιση- Παράγοντες που επιδρούν στην ανάπτυξη της νοημοσύνης. Αξιολόγηση της νοημοσύνης- Νοημοσύνη και μάθηση 5. Συναισθηματική νοημοσύνη: εννοιολογική αποσαφήνιση – συνιστώσες της συναισθηματικής νοημοσύνης –συναισθηματική νοημοσύνη και μάθηση – η ανάπτυξη της συναισθηματικής νοημοσύνης στο σχολικό πλαίσιο 6. Θεωρίες Μάθησης: Κλασσική εξαρτημένη μάθηση- εφαρμογές της κλασσικής εξαρτημένης μάθησης στην αγωγή και στην εκπαίδευση 7. Μάθηση με δοκιμή και πλάνη. Συντελεστική μάθηση. Εφαρμογές της συντελεστικής μάθησης στην αγωγή και στην εκπαίδευση 8. Μάθηση λύσης προβλημάτων: Ενορατική μάθηση Εφαρμογές της ενορατικής μάθησης στη διδασκαλία 9. Κοινωνικο-γνωστική θεωρία για τη μάθηση- Μάθηση με παρατήρηση και μίμηση. Παράγοντες που επηρεάζουν την κοινωνική μάθηση. Ο ρόλος της γνωστικής ψυχολογίας στη μελέτη της διαδικασίας της μάθησης 10. Σύγκριση και κριτική των θεωριών μάθησης 11. Μνήμη: Ορισμοί. Μοντέλα επεξεργασίας των πληροφοριών. Παράγοντες που επηρεάζουν τη μνήμη 12. Κίνητρα: Ορισμοί – ορολογία. Θεωρητικές προσεγγίσεις για τα κίνητρα. Κίνητρα επίδοσης και κίνητρα μάθησης 13. Απόδοση αιτίων –επιδίωξη επιτυχίας/αποφυγή επιτυχίας. Ο ρόλος της οικογένειας και του σχολείου στην ανάπτυξη των κινήτρων

Βιβλιογραφία

- Slavin, R. (2007). Εκπαιδευτική ψυχολογία: θεωρία και πράξη. Αθήνα: Μεταίχμιο - Elliott, S., Kratochwill, T, Littlefield-Cook, J., & Travers, J. F. (2008). Εκπαιδευτική Ψυχολογία: Αποτελεσματική διδασκαλία-αποτελεσματική μάθηση. Αθήνα: Gutenberg

ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Κωδικός: ΕΨ900
ETCS: 5

Εξάμηνο: 1o
Περίοδος: Χειμερινή/Εαρινή

Διδάσκοντες: